25.09.2018, Otrdiena
lv
Aktualitātes Pārgaujas novadā
  • Informācija par ceļa remontdarbiem posmā Jaunzemi - Vārnēni
    Informējam, ka no 29.08.2018. ir uzsākti ceļa segas izbūves darbi, kuru laikā būs slēgti (darba laikā no 8:00-18:00) atsevišķi ceļa posmi un ceļš nebūs izbraucams ...
  • Pasākums "Skopta un videi draudzīga sēta 2018" noslēdzies ar Saimniekballi
    18. augustā Ungurmuižā notika pasākuma "Sakopta un videi draudzīga sēta" noslēgums. Godināti sakopto sētu saimnieki ...
  • Lauksaimnieciskai izmantošanai nomājamās zemes Pārgaujas novadā
    Aicinām pieteikties uz zemes vienībām vai tās daļas nomas tiesībām lauksaimnieciskai izmantošanai ...
Pārgaujas novada karte
Apmeklējumi šodien:
1149, pašlaik vēro: 22.

Vai izbaudījāt silto vasaru?
Jā, beidzot bija īsta vasara!
Nē, bija pārāk karsti.
» PAŠVALDĪBA » Projekts "Hansa" » Informācija par projektu » Hanza - mūsu kopīgā vērtība!

» Informācija par projektu
» Hanza - mūsu kopīgā vērtība!
» Uzsākts projekts „Hanzas vērtības ilgtspējīgai attīstībai (HANSA)”


Hanza - mūsu kopīgā vērtība!


Attēlā Straupes pilsētas plāns. Senākais pieejamais zīmējums.

Koks stiprāks, ja tam varenākas saknes, cilvēka stiprumu nosaka saķere ar dzimto zemi caur vēsturi un tradīcijām. Valsts svētku mēnesī un pasaules notikumu iespaidā domas par piederības, lepnuma un mīlestības jūtām uz dzimto zemi kļūst jo asākas un aktuālākas. Straupiešiem Hanzas vārds noteikti ir tuvāks kā raiskumiešiem vai stalbiešiem, tādēļ šoreiz īpaši gribu uzrunāt tos, kam Straupe un Hanza nav pašsaprotams vārdu salikums. Lai vairojas lepnums par mūsu novada bagātībām un vēsturi! Būsim informēti par visu, kas ir lepnuma vērts! Fakts, ka mūsu novada teritorijā atrodas mazākā Hanzas pilsēta pasaulē, kuru atzinīgi vērtējuši mūsu Hanzas partneri, noteikti tāds ir.

     Projekta „Hanzas vērtības ilgtspējīgai sadarbībai” pirmajā periodā galvenais uzsvars tiek likts uz Straupes vēstures pētniecību, lai nākamvasar pilsētas 810-tajā dzimšanas dienā varētu iepriecināt vietējos iedzīvotājus un tūristus ar sakārtotāku vidi un jaunām ziņām par Hanzas laiku. Darbs notiek Latvijas Valsts Vēstures arhīvā, Valsts Kultūras Pieminekļu Aizsardzības Inspekcijas (VKPAI) un Cēsu Vēstures un Mākslas muzeja krājumā. 

    Viens no jautājumiem, kas vienmēr nodarbinājis Straupes pētnieku prātus, ir iespējamība, ka Braslas upe varētu bijusi tikt izmantota kā Hanzas tirdzniecības ceļš, kuģojot pa to augšup pa straumi. Par to ir pretrunīgi viedokļi, tomēr jāatceras, ka pat zinātnieku viedokļi mainās. Laiks, kad par pareizu atzina tikai to, ko varēja loģiski un tam brīdim saprotami izskaidrot, ir pagājis. Šobrīd vēsturnieki nebaidās atzīt, ka senatnē cilvēce, iespējams, pārvaldīja daudz augstākas zināšanas, kā mūsdienu cilvēks spēj aptvert. Tādēļ vairs nešķiet dīvaina ideja par to, ka ir iespējams kuģot arī pret straumi.

    Senākajā pieejamajā Straupes attēlā, nav grūti redzēt, ka vietā, kur jābūt pilsētai, nav namu, ielu vai kā cita, kas pierādītu pilsētas esamību. Bet pilsēta viduslaikos nav pilsēta mūsdienu izpratnē. Viduslaiku pilsētas esamību noteica vien senjora izdotas pilsētas tiesības. Praksē tas nozīmē to, ka kādā vietā drīkst tirgoties, ierīkot tirgotāju sētas, noliktavas. Obligāts priekšnosacījums pilsētas dibināšanai bija izdevīga atrašanās vieta. Par izdevīgu tolaik uzskatīja kuģojamas ūdenstilpnes tuvumu vai izdevīgu zemesceļu esamību. Straupei jeb Roopai par labu bija abi faktori: Braslas upe un ceļš, kas savieno Rīgu ar Tērbatu.

    Ir versijas, kas apgalvo, ka dīķu un grāvju sistēma, kas ieskauj senās pilsētas vietu, kalpojusi kā osta. Ja ņem vērā apstākli, ka kopš bronzas laikmeta jebkura upe bija tirdzniecības ceļš, jo bija vienīgais pastāvīgais navigators. Te noteikti notika arī maiņas tirdzniecība.

     Raugoties attēlā, var saskatīt līdzību ar pilskalna un senpilsētas izvietojumu. Tā kā cilvēka dzīvībai ūdens ir pilnīgi nepieciešams, tad apmetnes vienmēr tika ierīkotas pie ūdeņiem. Kā zināms, vienu ūdens tilpni ar citu savieno upes un upītes. Tā nu ļautiņi ar maiņas precēm parasti devās gar upēm, jo garantēti agri vai vēlu nonāca līdz kādai citu ļaužu apdzīvotai vietai. Un tirgošanās gāja vaļā. Protams, katru svešinieku jau tūdaļ nelaida apmetnē vai pilskalnā, preces apskatīja un mainījās ārpusē, tādēļ upes krastos ierīkoja ērtas, šādai darbībai piemērotas vietas, kas, tirdzniecības apjomiem augot, kļuva par ostām. 
    
     Tā kā šodien Brasla ir laivojama, tad vēl jo vairāk pa to varēja laivot senāk. Nav domājams, ka laikā līdz 14. gs. preces pa Braslu būtu vestas lielos kuģos, tās noteikti varēja būt ne pārāk lielas laivas, vai plosti, kurus galapunktā izjauc. 

    Straupe bija nozīmīgs tirdzniecības krustpunkts tuvu Rīgai. Un tā kā Rīgā pastāvīgi notika cīņa starp baznīcu un Livonijas ordeni, bet Straupe bija baznīcai piederoša teritorija, kamēr Cēsis ordeņa pārvaldīšanā, tad saprotama arī senā konkurence, kas tad būs nozīmīgāks tirdzniecības punkts. Jo varenību un ietekmi noteica iespēja tirgoties, savākt kādā vietā vairāk un labākas preces. Laikiem mainoties, Livonijas valstij kļūstot vājākai, mazinājās arī Cēsu un Straupes konkurence, līdz Straupes kā tirdzniecības centra jēga bija izsmelta, kas noveda līdz pilsētas tiesību zaudēšanai.

    Taču šodien tas vairs nav aktuāli, mēs ņemam no vēstures to, kas var mūs bagātināt, parādīt mūsu iespējas. Tādēļ aicinu visus spodrināt senās Gros-Roopas vārdu un veicināt tūrisma attīstību novadā. Varbūt Tavā prātā, raiskumieti, stalbieti vai straupieti, rodas ideja par jaunu piedāvājumu tūristu piesaistei?!
     Atsaucies! Gaidīšu Tevi Piķiera namiņā Straupē katru darba dienu līdz 16.00!
Vari zvanīt uz tālr. 26321670.

Antra Priedīte,
Projekta „Hanzas vērtības ilgtspējīgai sadarbībai” koordinatore


    



© 2013 Pārgaujas novada pašvaldība.
Izstrādāts: 101.lv